I support

Thursday, September 10, 2009

::Muzium Petroleum::

 
Macm2 muzium ada kat malaysia ni kan...
Bagus tul.. bykla yg blh kita ketahui kat muzium nih!!
Kali ni aku nak cite pasal muzium petroleum..
Muzium ni terletak btl2 di puncak bukit Miri..
 
  
Muzium ni dgn rasminyer dibuka pada 20 Mei 2005.
Kebanykn pgunjung yg dtg ke muzium ni adalh terdiri drpd pelajar sekolah dan juga pelancong dari dalam dan luar negeri..
  
rugi rasayer klu x baca artikel yg terdpat kat cn..
byk ilmu yg kita perolehi..
ia menceritakn penemuan sumber minyak..
ianyer bermula sekitar 1800an..lama kan...
klu aku nak cite mmg bykla...
so aku cite ckt2 jela ek...
 
  
 tpt ni pun ada critenyer sendiri...
terletak btul2 dpan muzium nih
kat cn ada terdapat replika org yg mgali minyak ssecara manual..
yela dulu mn ada peralatn yg canggh cam skrg nih..

  
sepanjg dinding kat area Grand Old lady nih mereka ukir pelantar minyak dr thn 1988 hingga la ke tahun 2003.. dr ukiran dinding ni kite blh la  npk perubhn  dr thn ke tahn...
 
ha kat blkg aku tula replika org tuh..
telaga minyak yg pertama di Malaysia di gemudi dgn cara kawat..
bermula pada 10/8/1910 dah selaesai pada 22/12/1910.. 
klu nak dikira2 hampir 100tahun kan ...
 
Gbr pemandagn ni aku ambik dr puncak bukit ..
dlm muzium pun blh npk gak...
suasana agak jerebu so pemndgn x brp jelas la...
klu petang2 rame la pgunjung dtg kat cn...
maklumla nak tgk pmndn n terdapat juga tpt xtvt riadah..
sbb tula muzuim ni sentiasa di kunjungi oleh org rame..
yg color putih tu plak sbnrnyer laut...
btp keciknyer bandar miri ni...
dsbb jerebu x npkla mcm laut...
 


Gbr yg ni aku zoom...
still npk blurr gak...
yela nak membuktikan yg color putih tu laut...
korg npk x kapal tuh!!!
mmg cantikla .. 
kebetulan lak cuaca x brp pans...
so lam agakla aku lpk kat luar muzium nih..



No comments:

Post a Comment